-

Чому варто уникати інструкції “скажи: дай- дай”

Чи дійсно це так працює? Давайте подумаємо разом на прикладі досить типової ситуації взаємодії малюка та дорослого: «Хочеш машинку (сік, печиво, мультик) – скажи «дай-дай».

Дитина демонструє ті навички, якими володіє.Ми не можемо вимагати від дитини того, чого вона не вміє. Можна сотні разів просити її сказати «Дай», якщо вона щось хоче. Але. Якщо дитина не повторює за вами, то вона цього не зробить. І не тому, що не хоче або лінується, а тому що не може.

Усі діти хочуть говорити та спілкуватися! Найшвидший спосіб отримати щось – сказати про це! І якби дитина могла, вона б уже це зробила, адже набагато простіше назвати бажаний предмет або дію словом, ніж постійно чекати, що дорослий вгадає її потреби!Важливо розуміти, що кожна навичка має свою ієрархію розвитку. Тому і мовленню потрібно вчити поступово. Для цього варто проаналізувати, чому дитина не оволодіває новими словами, звернувшись до фахівця, і поставити ціль, яка буде реалістичною та досяжною.

2️⃣ Дитина раннього віку може вчитися новому тільки через власну мотивацію.Типова ситуація, коли дорослий розповідає наступне: «Він просить, що хоче, тільки коли я наполягаю «Скажи: дай-дай. І не даю, поки не скаже.» Це часто завершується криком, істерикою, стресом як для дитини, так і для батьків. В стресі ми не можемо адекватно сприймати нову інформацію. ☝️Дитина зрозуміє лише одне: комунікація з дорослим – це занадто складно і скоріше відмовиться взагалі звертатися до інших або буде протестувати щоразу, як почує слово «скажи».

3️⃣ Комунікація відбувається тоді, коли вона функціональна та ефективна.Слово «Дай» хоч і з’являється у малюків одним з перших, при цьому на другому році життя вони дуже швидко розширюють свій словниковий запас і починають називати безпосередньо ті предмети, які їх цікавлять. Щойно малюк досягне певної кількості назв предметів у словниковому запасі, він зможе інтуїтивно розпочати будувати фрази!🔔 Дитина, яка не говорить, теж швидко розширює свої інтереси, але висловитися з допомогою мовлення їй набагато складніше. Вона не може будувати фрази, допоки в неї не накопичився словниковий запас. Тому, важливо навчити її одразу найшвидшому способу досягнення мети, а саме – називати доступним словом (жестом або карткою) бажаний предмет (наприклад, «бі-бі», «ам-ам», «ту-ту»). ☝️ Бо, якщо малюк буде просити все з допомогою слова “дай”, то він не зможе вам пояснити, що він хоче, якщо предмет не знаходиться в його полі зору. Він також може зрозуміти, що все, що він хоче, називається словом «дай». Але коли ви запитаєте «Що тобі дати?» – не зможе вам відповісти і комунікація не буде завершеною, ефективною. Дорослому доведеться знову вгадувати бажання. Розуміння того, що кожен предмет має свою назву – важлива передумова для розвитку символічного мислення, яке є основою для мовлення.❓Тож, що варто зробити, якщо дитина має затримку мовленнєвого розвитку:✅ Звернутися на консультацію до дитячого невролога, який зможе проаналізувати цілісно розвиток малюка раннього віку, щоб з’ясувати причину труднощів у набутті слів. За потреби лікар направить родину на консультацію до вузького фахівця (логопеда, психолога, поведінкового терапевта, сурдопедагога, дитячого психіатра), щоб отримати індивідуальні рекомендації.✅ Називати одразу слово (моделювати жест або звернення карткою) для дитини, яким вона зможе користуватися без прохання “скажи/повтори”. Наприклад: “банан”, “м’яч”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *