-

Про Державний стандарт соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання

Нещодавно Міністерством соціальної політики України видано дуже важливий документ в сфері інклюзивної освіти – «Державний стандарт соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання» (Наказ Міністерства соціальної політики України 23 грудня 2021 року N 718) – набув чинності 04 лютого 2022 року.

♦️ Цей Державний стандарт застосовується для:

1) організації надання соціальної послуги дітям з ООП, які відповідно до висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого ІРЦ, потребують супроводу в закладах дошкільної освіти та закладах повної загальної середньої освіти;

2) здійснення моніторингу та контролю за якістю надання соціальної послуги.

♦️ Спочатку терміни:

🔹СОЦІАЛЬНА ПОСЛУГА- ▪ це соціальна послуга супроводу під час інклюзивного навчання, ▪ яка передбачає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення повної та ефективної участі отримувача соціальної послуги (дитини (учня) з ООП) в освітньому процесі ▪ шляхом надання підтримки та допомоги в пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, орієнтації у просторі, а також на забезпечення безпеки в приміщенні, на території закладу дошкільної освіти, закладу освіти, який забезпечує здобуття повної загальної середньої освіти, на іншій території під час екскурсій, навчальних поїздок, інших заходів, передбачених освітнім процесом.

🔹ОТРИМУВАЧ соціальної послуги –▪ дитина, яка відповідно до висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого ІРЦ, потребує супроводу під час інклюзивного навчання.

🔹НАДАВАЧ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ –▪ юридичні та фізичні особи, фізичні особи-підприємці, які відповідають критеріям, визначеним Кабінетом Міністрів України, та включені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

🔹 ОСОБА, ЯКА НАДАЄ СОЦІАЛЬНУ ПОСЛУГУ (далі – асистент дитини (учня) –▪ соціальний робітник або фізична особа – підприємець,▪ який безпосередньо здійснює заходи, що складають зміст соціальної послуги,▪ та пройшов відповідне навчання, організоване обласними, Київським міським центрами соціальних служб.

🔹 ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПЛАН НАДАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ СУПРОВОДУ під час інклюзивного навчання (далі – індивідуальний план) –▪ документ, складений фахівцем із соціальної роботи / соціальним працівником / соціальним менеджером надавача соціальної послуги▪ на підставі оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги,▪ в якому зазначено його індивідуальні потреби та перелік заходів, що мають бути здійснені для надання соціальної послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки виконання заходів, відповідальних виконавців та інформацію щодо перегляду індивідуального плану.

♦️ ЗМІСТ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИОсновні дії та заходи, що становлять зміст соціальної послуги передбачають:▪ допомогу в самообслуговуванні;▪ підтримку у спілкуванні та комунікації з дітьми, педагогами та іншими особами;▪ організацію харчування та допомогу у прийнятті їжі;▪ організацію пересування та допомогу під час пересування;▪ спостереження за станом здоров’я, допомогу в проведенні необхідних процедур;▪ допомогу під час занять у гуртках, секціях, клубах, культурно-освітніх, спортивно-оздоровчих, науково-пошукових об’єднаннях на базі закладів освіти;▪ допомогу під час ігрової діяльності для дітей дошкільного віку, інших видів діяльності під час освітнього процесу;▪ допомогу під час здійснення рухової активності;▪ організацію денного відпочинку (сну) у закладах дошкільної освіти.

‼️ВАЖЛИВО: Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожної дитини з ООП визначаються індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб та зазначаються в Індивідуальному Плані надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.

♦️ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ надання соціальної послуги:▪ Доступність;▪ Автономність, незалежність, дотримання кращих інтересів отримувача соціальної послуги;▪ Надання соціальної послуги з урахуванням статі (із урахуванням відповідності індивідуальних потреб дитини та статі асистента дитини (учня) (за погодженням із батьками / іншими законними представниками дитини).▪ Повага до гідності, захист та безпека отримувачів соціальної послуги;▪ Конфіденційність інформації.

♦️ ВАРТІСТЬ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИСоціальна послуга в обсягу, визначеному цим Державним стандартом, надається:▪ безоплатно▪ платно▪ з установленням диференційованої плати відповідно до вимог законодавства.🔹 Вартість соціальної послуги розраховується з урахуванням собівартості послуги, адміністративних витрат і податку на додану вартість.🔹 Вартість соціальної послуги, що надається за рахунок коштів місцевих бюджетів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів.♦️ ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ та НАДАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ1. Для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів один із батьків / інший законний представник отримувача соціальної послуги звертається до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради з письмовою заявою, до якої додається копія висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого ІРЦ, в якому зазначається потреба дитини у супроводі під час інклюзивного навчання.2. Підставою для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів є рішення виконавчого органу.Рішення про надання / відмову у наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору (❗️)приймає відповідний надавач.3. Соціальна послуга надається асистентом дитини (учня) після оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, складання індивідуального плану та укладення договору про надання соціальної послуги.4. Індивідуальні потреби отримувача соціальної послуги оцінюються:▪ фахівцем із соціальної роботи / соціальним працівником / соціальним менеджером надавача соціальної послуги із залученням▪ отримувача соціальної послуги та одного з батьків / іншого законного представника отримувача соціальної послуги,▪ педагогічних працівників▪ фахівців ІРЦ, залучених до команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.5. Оцінювання індивідуальних потреб здійснюється протягом 5 робочих днів з дня отримання рішення про надання соціальної послуги.6. З урахуванням результатів оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги складаються 2 документи:▪ індивідуальний план надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання▪ договір про надання соціальної послуги.

♦️ Індивідуальний план надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання: ▪ є основою для надання соціальної послуги та ґрунтується на результатах визначення індивідуальних потреб дитини (учня) з ООП▪ складається фахівцем надавача соціальної послуги із залученням асистента дитини (учня), одного з батьків / іншого законного представника отримувача соціальної послуги, погоджується одним із них і керівником закладу освіти; підписується сторонами.

🔹 Перегляд індивідуального плану- здійснюється через 30 днів з дати надання соціальної послуги,- надалі – за потреби, але не рідше ніж один раз на півроку.

♦️ Договір про надання соціальної послуги: ▪ укладається в письмовій формі між надавачем соціальних послуг та одним із батьків / іншим законним представником отримувача соціальної послуги; підписується сторонами у двох примірниках;▪ Істотними умовами договору є:- назва соціальної послуги- умови її надання- вартість- права, обов’язки та відповідальність сторін- строк дії договору- інші умови, які сторони визнають істотними.- невід’ємною частиною договору є індивідуальний план.

♦️ ВИМОГИ ДО АСИСТЕНТА ДИТИНИ

🔹 Безпосереднє надання соціальної послуги забезпечує асистент дитини (учня).

🔹 Асистент дитини (учня) повинен: ▪ володіти знаннями та навичками▪ відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним у “Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 “Соціальні послуги”▪ в обов’язковому порядку пройти навчання з питань надання соціальної послуги.▪ повинен проходити обов’язкові профілактичні медичні огляди відповідно до законодавства.

🔹 Надавач соціальної послуги вживає заходів для підвищення кваліфікації асистентів дитини (учня), проходження ними формального та неформального професійного навчання, проведення атестації.

♦️ КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ▪ Ефективність надання соціальної послуги визначається під час проведення зовнішнього та внутрішнього оцінювання якості зазначеної соціальної послуги.▪ Надавач соціальної послуги здійснює опитування отримувачів соціальної послуги, їх батьків , інших учасників процесу; отримує відгуки стосовно організації, повноти та якості надання соціальної послуги. ▪ Результати опитувань обговорюються під час проведення аналізу діяльності надавача соціальної послуги та безпосередньо асистента дитини (учня) і враховуються в подальшій роботі з метою підвищення ефективності та якості надання соціальної послуги.▪ Внутрішнє оцінювання проводиться надавачем соціальної послуги не рідше ніж один раз на рік.▪ Зовнішнє оцінювання надавачів соціальної послуги проводиться центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами відповідно до законодавства.

1. Звісно, що цей Державний стандарт лише набув чинності 04.02.2022 р. та скоріше за все ще не застосовується в реальному житті, але це являється дуже гарним підґрунтям для надання супроводу дітям (учням) з ООП в закладах освіти при здійсненні інклюзивного навчання.

Взято зі сторінки фейсбук Надія Есманова – сторінка про Аутизм/ Інклюзію/ Психологію

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *